tiistai 14. kesäkuuta 2016

Olen kyllästynyt Muumimukeihin

Sorry, nyt ei tule yhtään säästövinkkiä eikä edes arjenhallintaa helpottavia mietelmiä. Olen vaan kyllästynyt perinpohjin meidän Muumimukeihin. Mikä perisynti. Muumit - suomalaisuuden ikoni ja lapsuuden rakkain sarjishahmo. Omistan edelleen Muumipeikko-lehtiä, joita minulle tilattiin 80-luvun alussa. Ne ovat aarteeni, ja silloin tällöin kaivan ne naftaliinista ja selailen muutamaa numeroa. Hassua miten vuosien kuluessa ja iän karttuessa ne alkavat saada aivan eri luonnetta. Lapsena ne olivat hauskoja tarinoita ja seikkailuja eksoottisissa maailmoissa. Nykyään niitä katselee visuaalisella silmällä ja analysoi piirtäjän työtä ja kokonaisvaikutelmaa. Hahmojen persoonat ovat aikansa tuotoksia ja jotkut piirteet jopa ärsyttävät nykyajan arvoihin kasvanutta nelikymppistä. Löydän niistä edelleen jotain uutta jokaisella selailulla. Jep, Muumipeikko-lehdistä en luovu.

Mutta ne mukit, huoks. Kotona on noin kymmenkunta jokapäiväisessä kahvinjuontikäytössä. Lapsuuden Muumifani-taustani vuoksi olen ajatellut, että tykkään Muumi-esineistä.  Nyt vaan jostain putkahti tietoisuuteen ymmärrys, että enhän mä oikeastaan halua omassa kodissani käyttää niitä. Teemamukin malli ei ole minusta optimaalinen kahvin juomiseen. Maku olisi parhaimmillaan ohuemmassa kupissa, jonka reunat kaartuvat vähän ulospäin. Sanokaa mitä sanotte, mutta niin se vaan on. Sitä paitsi Muumien kuuluu olla mustavalkoisia, tuommoiset väri-Muumit ei tunnu omilta.

Haaveissani siintelee edellä kuvatun laisia mukeja, joissa kuvituksena on vanhan ajan kiiltokuvien tyylisiä isoja ruusuja, antiikkiautoja ja ehkä jotain kissoja/koiria/lintuja/perhosia... Sellaista englantilaistyyppistä kartanoromantiikkaa...

Puolison kanssa käytiin lyhyt keskustelu aiheesta. Hän kannatti väri-Muumeista luopumista ja kartanoromantiikka kuulemma sopii, jos vaan löytyy hänelle sopiva automuki. Hmm. Olen nyt kuvannut kaikki myyntiin laitettavat mukit, ja koko setti on tori.fi:ssä. Saas nähdä menevätkö hyvinkin kaupaksi vai onko näistä jo ylitarjontaa.

Terveisin,
Nina

P.S. Jos itselläsi on 80-luvun Muumipeikko-lehtiä (niitä mustavalkoisia) ja olet halukas niistä luopumaan, niin kannattaa vilkaista mikä on hintataso - voit tehdä hyvän tilin! Hinnat vaihtelevat huomattavasti sen mukaan mikä numero on kyseessä. Useimmat ovat noin 8 €/kpl, mutta ainakin Muumipeikko ja pyrstötähti-lehdestä olen joskus nähnyt pyydettävän parisen sataa. 


2 kommenttia:

  1. Sama kyllästys iski täälläkin. Nyt olen taas lämpenemässä muumimukeille. Käytin välillä toisenlaisia kahvimukeja (joihin olen puolestani nyt pikkuisen kyllästynyt). Vuorottelu tuntuu sopivan minulle, mutta ymmärrän (ja saattaa käydä itsellekin), että teemamukeihin voi kyllästyä myös lopullisesti.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentista, vastailen viiveellä... En ole vielä saanut mukeja kaupaksi, joten voi olla että päädytään meilläkin laittamaan ne varastoon, ja ehkä ne sitten joskus taas myöhemmin näyttävät kivoilta :) Hyvää kesää!

      Poista