torstai 18. kesäkuuta 2015

Helpotusta muuton organisointiin

Hei taas! Tunnustan heti ensialkuun, että otsikko voi olla hiukan harhaanjohtava. Omatoimimuutto ei voi koskaan olla ihan helppo,varsinkaan lapsiperheessä. Mutta oikeanlaisella valmistautumisella voi projektia sujuvoittaa ja nopeuttaa.

Jatkuva tavaroiden karsiminen. Se on hyödyllistä muulloinkin kuin muuton siintäessä lähitulevaisuudessa. Liityin jossain vaiheessa facebookissa jopa Tavara päivässä pois-nimiseen ryhmään. Minulle sopii paremmin karsia tavaraa jatkuvasti vähän kerrallaan kuin räjäyttää kertarysäyksellä kokonainen komero tai lipasto. Mutta kukin tyylillään :) Anyways, suosittelen pitämään kuria oman tavaramäärän suhteen, vaikkei minimalismia tavoittelisikaan.

Toimintasuunnitelma. Laadin tätä muuttoa varten jo reilu kuukausi sitten projektisuunnitelman. Tein excel-taulukon, jossa on seuraavat osiot: Pakkaaminen, Kalusteet, Asiointi, Hoida vanhassa ja Hoida uudessa, Poistot. Jokainen osio on purettu pienempiin alakohtiin, ja kun kyseinen asia on hoidettu, vaihdan fontin harmaaksi.

Tässä esimerkkejä alakohdista:

Pakkaaminen: jääkaapin yläkaappi, keittiön alakaapit (ei ruokia), keittiön yläkaapit. Kirjahyllyn koriste-esineet, kirjahyllyn kirjat, kirjoituspöydän konttoritarvikkeet. Legot. Omat/Puolison/Kolmevuotiaan ylimääräiset henkarivaatteet / hyllyssä olevat vaatteet / kengät. Eli pieniä osioita, joita on helppo pakata yhden arki-illan aikana töiden jälkeen. Näin kun aloittaa, parissa viikossa on muutto edennyt jo kummasti. Tietysti laatikoita ja kasseja pitää olla käytettävissä jo hyvissä ajoin sitten.

Kalusteet: listasin erikseen pienet ja isot kalusteet. Jotenkin hahmottaa paremmin, mitä voi itse viedä autolla mennen tullen ja mihin tarvitaan "ukkoja" kantamaan varsinaisena muuttopäivänä. Tätä listaa on varsinkin kiva seurata, kun kohdat muuttuvat pikku hiljaa vaalealle fontille = hoidetuiksi.

Asiointi: muuttoilmoitus, sähkösopimus, muuttoilmoitukset tutuille, töihin, isännöitsijälle, huoltoyhtiöön, jne...

Hoidan vanhassa: kuluta elintarvikkeita, irrota valaisimet, irrota verhot, vie mattoja pesulaan...

Hoida uudessa: ripusta valaisimet, ripusta verhot, osta ruokia valmiiksi, laita jääkaappi päälle...

Poistot: luettelo tavaroista sen mukaan minne ne on tarkoitus toimittaa.
* vanhat peitot, tyynyt, pyyhkeet eläinsuojeluyhdistykselle
* muuta poistettavaa tavaraa Pelastusarmeijan kirppikselle (Tässä kohtaa on vähän turhan kiire valitettavasti enää myydä tavaroita yksitellen nettikirpputoreilla tai lähteä normikirppikselle itse myymään...onneksi tätä on tullut harrastettua pitkin matkaa, joten turhan tavaran määrä on hallinnassa)
* xxx tavaroita roskikseen
* xxx tavaroita vanhempien mökille, anoppilaan, muille tarvitsijoille sovitusti

Nämä kun tosiaan listaa Excel-taulukkoon ja vaikka tulostaa kotiin jääkaapin oveen muistin virkistykseksi, niin muutto sujuu yllättävän kivuttomasti, ikäänkuin sivutoimisesti muun elämän ohessa. Tässä vielä kuva Muutto tehtävälista -taulukosta, ja muutamia alakohtia esimerkinomaisesti. Jokainen tietty tekee omanlaisensa listan oman tilanteensa mukaan.

Näillä eväillä saatiin meidän muutto kutakuinkin sujuvasti hoidettua. Olemme pikkuhiljaa asettuneet uuteen kotiin ja kaikenlaista puuhaa ja organisointia riittää :)

Hauskaa juhannusta - satoi tai paistoi! :)

Toivottaa,
Nina

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti