keskiviikko 11. kesäkuuta 2014

Mihin kasvojen hoidossa oikeasti kannattaa satsata?

Tätä aihetta olen miettinyt pitkään. Sen seurauksena peilikaappi pursuaa jos jonkinlaista puhdistusvaahtoa, voidetta, seerumia. Ties kuinka paljon rahaa niihinkin on sitoutunut, vaikka kaikki eivät todellakaan ole niitä hienoimpia ja hintavimpia merkkejä. Nyt kun kasvojenhoitokokeiluja on takana jo reilun 25 vuoden verran, on ehkä paikallaan tehdä itselle yhteenveto asiasta.

Puhdistusaine: laatu maksaa. Kokeilemistani edullisemmista merkeistä yksikään ei oikein puhdista riittävän hyvin ilman, että iho kuivuisi korpuksi. Käytössä on nyt Lancomen Gel Eclat-niminen puhdistusaine, jota voin lämpimästi suositella. Se maksoi laivalla hiukan yli pari kymppiä, mutta pieni tippa vaahdotettuna riittää hyvin. Tuubi kestää minun käytössä reilusti yli vuoden, ehkä puolitoista, joten kuukausihinnaksi tulee vähän yli euron. Ei se kovin paha ole.

Kasvovesi: joka hintaluokasta löytyy sopiva. En ole huomannut mitään eroa Herbinan, Lumenen,  Cliniquen ja Lancomen välillä. Herbina on edullisin, joten jatkossa pitäydyn siinä, enkä höhellä muiden kanssa. Herbina maksaa noin 3 €, ja kestää parisen kuukautta. Vastaava kallis merkki maksaisi ehkä 20 €. Hintaero olisi 17 € / 2 kk, eli 8,50 €/kk. Vuosisäästö 102 €. Ei turhasta kannata joka vuosi satasta maksaa!

Silmänympärysvoide: pientä eroa havaittavissa. Tällä hetkellä käytössä oleva Vichyn tuote on hitusen parempi kuin aikaisemmin käytössä ollut Nivea. Lumene oli näiden väliltä. Olen usein pyytänyt Puolisolta joululahjaksi silmänympärysvoidetta, ja hän on aina ostanut jotain ns.parempaa merkkiä. Näin olkoon jatkossakin...

Päivävoide: pientä eroa havaittavissa. Genifique on hiukan parempi kuin Lumenen tai  Nivean ikäiselleni suunnatut päivävoiteet. Ero on kuitenkin todella pieni, paitsi hinnassa. G. maksanee noin 80 €, L. ja N. noin 15 €. Purkki kestää kolmisen kuukautta. Hintaero 65 € / 3 kk -> 21,65 € / kk. Vuodessa eroa kertyy 259,80 €! Tulee todellakin halvemmaksi juoda riittävästi vettä, ulkoilla ja syödä terveellisesti ihon kuntoonsaattamiseksi!

Yövoide: merkistä riippumatta tuote on täysi turhake! Järjestään kaikki yövoiteet ovat minulle liian paksuja. Aamulla iho on aina rasvoittunut, ja samalla myös otsatukka, vaikka olisi juuri edellisenä iltana pessyt hiukset. Minulla ei ole mitenkään erityisen rasvainen iho, vaan ns. normaali sekaiho. Olen kokeillut todella monia eri voiteita, niin Estee Lauderia kuin Lancomea, Lumenea, Niveaa, Body Shopia ja vaikka mitä. Lopputulos: tällä puheella siirrän yövoiteen käsirasva-käyttöön, enkä osta uutta. Päivävoide riittää mainiosti myös yövoiteeksi. Ei synny säästöä, mutta hiukan tilaa kaappiin ja selkeyttä tuoterepertuaariin.

Seerumi: kokemusta on liian vähän arvion antamiseen. Olen saanut kalliimpien merkkien näytepakkauksia toisinaan. Ne ovat olleet kaikki hyviä, mutta en ole kokenut niitä ratkaisevan tarpeellisiksi. Jatkan vanhaan malliin, eli jos saan kaupanpäällisiä, otan ilolla vastaan. Itse en toistaiseksi niitä osta.

Kuorintavoide: turha. Olen kokeillut korvata kuorintavoiteen pesemällä kasvot normaalilla puhdistusaineella ja pesusienellä. Tulos on oikein hyvä. Olen ostanut noin 10 € hintaisia kuorintavoiteita, jotka ovat riittäneet vuoden päivät. Tämän poisjättäminen on säästösummana melko pieni, mutta onhan myös hyvän mielen ekoteko jättää yksi puteli ostamatta.

Naamioita on niin monenlaisia ja erilaisiin tarpeisiin, että niistä en rupea sanomaan mitään. Itse olen  käyttänyt viime aikoina yksittäispakattuja Anti-aging -naamioita (Kicksistä, valmistaja A-Brand Ab). Parin euron hintainen tuote on yllättävän tehokas, joten en aio sitä vaihtaa. Nykyään tosin en kovin paljon jaksa kasvojenhoidon kanssa askarrella, joten näiden käyttö on jäänyt valitettavan vähälle.

Tämän yhteenvedon pitäisi tuoda minulle siis jatkossa reilusti yli 300 € säästön vuositasolla. Samat asiat eivät tietenkään sovi joka iholle. Uskoisin kuitenkin, että omien tarpeiden läpikäyminen ja mietintä, mihin todella kannattaa satsata ja missä riittäisi edullisempi perustuote selkeyttää kenen tahansa peilikaappia. Kukkaro kiittää, luonto kiittää, ja ulkonäkö pysyy aivan yhtä ihanan kauniina ja edustavana kuin ennenkin (todellakin, todellakin, todellakin...)

Aurinkoista päivää toivottaen,
Nina

2 kommenttia:

  1. Tuota noin... mä oon nyt 44v enkä ole koskaan käyttänyt seerumeita, yövoiteita, erityisiä päivävoiteitakaan, en kuori enkä käytä naamioita, eikä mulla ole kyllä puhdistusaineita eikä kasvovesiäkään... En osaa sanoa, olisko mulla tarve tällaisille (eli kuinka kurttuinen/rupsahtanut/kamala muuten vaan mun naama on), mutta en kyllä ajatellut käyttää jatkossakaan. =D

    Mä käytän kaikkeen sitä yhtä ja samaa, nimittäin apteekin perusvoidetta (Aqualan L), olen käyttänyt jo vuosikausia. Eli siis sillä pesen meikit ja sillä rasvaan naaman, ja aiemmin rasvasin sillä muutenkin päästä varpaisiin, nyttemmin olen muissa rasvoissa siirtynyt Urtekramin tuotteisiin (vegaanisia), naamaan edelleen mieluiten laitan tuota perusvoidetta.

    Aika ajoin musta tuntuu, että olen jotenkin "viallinen" naisihminen, kun en ole koskaan opetellut noita kaiken maailman rasvoja käyttelemään... =/ Mutta toisaalta en koe tarviivani kyllä mitään niistä. Ehkä mua on siunattu sellasella ihotyypillä, joka ei suuremmin kuorimisia ja rasvailuja tarvii... Onneksi niin, koska olen kyllä myös ihan tajuttoman laiska tekemään sellasia juttuja! =D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sinua on siunattu hyvällä iholla :) Voi kyllä olla, että kun ihonsa opettaa nuoresta pitäen johonkin tiettyyn, niin sitä se sitten vaatii aina. Aloitin puhdistusaineiden käytön 14-vuotiaana ja naama ei kukkinut niinkuin monella muulla, joten vakuutuin niiden tehosta nuorella iällä. Nyt tosin en ole tehnyt mitään ylimääräistä kuorintaa tai naamiota varmaan vuoteen. Niitä ilman pärjään minäkin ihan hyvin :)

      Poista