perjantai 12. tammikuuta 2018

Älypuhelinpaasto

Hei!

Muistatteko vielä elämän ilman älypuhelinta? Minulla oli Nokia simpukkapuhelin, oikein sellainen kameralla varustettu. Sai värikuvia ja kaikkea. Tykkäsin kovasti, mutta lopulta se hajosi ja ostin älypuhelimen muistaakseni vuonna 2012. En suinkaan ollut ensimmäisten joukossa, mutta menin ajan virran mukana, tykästyin ja sillä tiellä olin eilisiltaan asti.

Olen jonkin aikaa etäisesti tiedostanut, että roikun liikaa netissä. Olen ihmetellyt, miksi olen koko ajan niin kiireinen vaikken ole edes kokopäivätyössä tällä hetkellä. En kuitenkaan tunnu saavaan mitään aikaan. Tein työlistoja ja erilaisia ajanhallintamalleja paperille ja Exceliin. Ei mikään tuntunut auttavan. Tein sitten asiasta uuden vuoden lupauksen. Tänä vuonna vähennän netin käyttöä. Olen nyt tutkinut ja analysoinut asiaa perusteellisesti ja ongelman ydin näyttäisi olevan juurikin tuo älypuhelin.

Googlailin hakuehdolla: ilman älypuhelinta. Sieltä tuli monta mielenkiintoista artikkelia kommenttirimpsuineen. En ole tämän asian kanssa selvästikään yksin. Mieleen jäi mm. tutkimus, jonka mukaan ihmiset käyttävät älyluuria noin puolet enemmän kuin itse luulevat, käytännössä helposti viisi tuntia päivässä. VIISI TUNTIA. Ei ihme, että en saa mitään tehtyä. Ennen oli heikkoutenani aloittaa liian monta projektia yhtä aikaa ja sitten niitä meinasi jäädä kesken. Viime aikoina en ole saanut edes aloitettua kunnolla mitään, olen jämähtänyt hyvin tehdyn toimintasuunnitelman vaiheeseen, jonka jälkeen "EN OLE EHTINYT" aloittaa.

Yksi perusteellisesti asiaa analysoinut on Tuomo Ryynänen, Haaga-Helia ammattikorkeakoulun tietotekniikan johtamisen (tai jotain) lehtori. Hän on irrottautunut älypuhelimesta jo kaksi vuotta sitten, eikä aio palata. Ideanaan on ollut käyttää nettiä edelleen, mutta vain koneen, ei puhelimen kautta. Tulokset puhuvat puolestaan. Erityisen hauska oli lukea, että hänen oma pieni poikansa oli ottanut mallia ja vähentänyt netin käyttöä. Tuomo on poistanut nettiselaimen puhelimestaan kokonaan. Minä en aio ihan noin extremistiksi ruveta. Haluan, että puhelimessa on yhteys ja selain akuutteja tilanteita varten ja haluan käyttää myös navigaattoria. 

Olen vuoden alkupäivinä tarkastellut kriittisellä silmällä sovelluksia ja poistanut muutamia. Olen myös poistanut ilmoituksia, eli nyt en enää heti tiedä, kun sähköposti saapuu tai joku käy reagoimassa Facebook- tai Insta-päivityksiini. Poistin Facebook-sovelluksen itseasiassa kokonaan. Olen kytkenyt  puhelimen netin kokonaan pois päältä kun en tarvitse sitä. Se on tällä yhden päivän kokemuksella ihan toimiva juttu sekin. Vaikka tiedon valtaväylän saa auki vain parilla klikkauksella, niin se pari klikkausta kuitenkin muodostaa riittävän kynnyksen. Sen parin sekunnin aikana ehdin muistaa, että hei nyt stop, ei turhaan mennä sinne nettiin. Ainakin tämän aikaa itsekuri on riittänyt, netti pysynyt kiinni ja koko luuri itseasiassa ollut pääosan päivästä laukussa tai yöpöydällä.

Huomasin eron heti aamulla. Tuli vähän tyhjä olo, että hei mitäs nyt, mitä mä ennen tein aamulla heti herättyä? Kun viime aikoina olen tarkistanut onko maailmalla ja somessa tapahtunut mitään merkittävää. (Milloin olisi? Jos jotain niin merkittävää tapahtuu, niin joku kyllä soittaa tai laittaa viestin.) Yleensä siinä hommassa on helposti vierähtänyt puolesta tunnista tuntiin, riippuen siitä miten aikaisin olen herännyt. Nyt siis kuuntelin hiljaisuutta, ihailin kuunsirppiä ja valkoista maisemaa. Pakkasin kirpputorille meneviä tavaroita ilman paniikkikiirettä, vaikka olikin aika aikainen lähtö. Ja sitten luin kirjaa. Siis: lapsiperheen äiti rentoutuu arkena aamutuimaan lukemalla kirjaa - aika utopistista, mutta mahdollista sinullekin, jos vain luovut älypuhelimesta (mainospuhe :D) Eli kiire katosi ja aikaa tuntui riittävän vaikka mihin. 

Toinen yllättävämpi vaikutus oli, että jotenkin tulin tietoisemmaksi omasta fyysisestä olotilastani. Huomasin, että oikea käsivarsi ja oikeastaan koko yläkropan oikea puoli on ihan jumissa. Varmasti se on ollut sitä jo pitkään, mutta en vain ole huomannut, koska jokainen pysähtymisen hetki, tyhjä kohta tapahtumien välillä, on tullut täytettyä sillä että avaa puhelimen ja vilkaisee olisiko siellä mitään mielenkiintoista. Oikeasti tyhjiä hetkiä itsen ja ympäristön aistimiseen ei ole ollut. 

Tällä mahtavalla yhden päivän kokemuksella olen täysin älypuhelinpaaston lumoissa. Aion hoitaa kaikki nettiasiat tietokoneella ja käyttää puhelinta vain puheluihin, tekstiviesteihin ja navigointiin tarvittaessa. Lapsonen saa pelata paria peliä ruutuajan puitteissa (meillä ei ole pelikonetta, ja tietokoneella ei saa pelata / säännöt by me). Kello, kalenteri ja whatsupp ovat mietinnässä...

50-luvulla sanottiin, että televisio on paholaisen keksintö. Peloteltiin, että ihmiset alkavat istua tuntikausia apaattisina töllöä tuijottaen ja luopuvat omasta tahdosta. Ei niin käynyt silloin, mutta nyt älypuhelin näyttää lunastaneen tuon lupauksen!  

Talviterveisin,
Nina 

P.S. Huomaatteko, heti järjestyi aikaa tulla tänne blogia kirjoittelemaankin! (Tietokoneella, sillä olen  deletoinut Blogger-sovelluksen.)

1 kommentti:

  1. Hei! Kiitos kirjoituksesta, aihen on tärkeä! Luulen, että tuo jatkuva sometus ja puhelimella netissä roikkuminen on tapahtunut useimmille aivan vahingossa, eikä siihen käytettävää aikaa myöskään todellakaan huomata. Minulla on periaatteessa älypuhelin, mutta se on kolme vuotta sitten hankittu malli ja minulla on myös mahdollisimman halpa liittymä, joten netti on hiiiidaaas, eikä sitä siksi tosiaan tee mieli käyttää kuin hätätapauksissa. Kaikki ylimääräiset ilmoitukset ja kilahdukset ovat myös poissa käytöstä. Teen työpäivän näyttöpäätteellä ja jo ihan siitä syystä olen halunnut rajoittaa muuta ruutuaikaa itseltäni. Yleensä kurkkaan Facebookin työpäivän alussa ja lopussa, illan rauhoitan perheen kanssa olemiseen, lukemiseen, käsitöihin jne.
    Itseäni ehkä eniten hämmentää ihmisten tapa "hiplata" puhelimiaan silloin, kun pitäisi seurustella toisten kanssa. On kumma tunne istua kahvipöydässä, jossa kaikki tuijottavat omia ruutujaan. Minusta se on epäkohteliasta.

    VastaaPoista